Blog ialah laman web yang dikemas kini dan mengikut susunan
kronologi dan bahasa yang digunakan juga tidak formal dan kurang terhad (Nowson,
2006). Berdasarkan Zaini et al. (2012)
blog juga mampu mendidik penggunanya untuk membentuk kenmahiran menulis dalam
pembelajaran bahasa. Ia memberi peluang kepada pengguna untuk mempelajari
istilah-istilah baharu dalam blog. Penulisan blog antara lelaki dan wanita juga
berbeza (Zaini et al. 2012). Terdapat
lima cirri bahasa yang berbeza dalam penulisan blog antara lelaki dan wanita
iaitu, unsur kesangatan (intensifiers), unsure penegasan (hedging), oenambahan
soalan (tag questions), kata sifat kosong (‘empty’ adjective) dan kata
keterangan (adverb).
Blog menjadi popular disebabkan ia privasi dan unik untuk
penulis meluahkan idea mereka. Ia mampu menaikkan motivasi serta keyakinan diri
penulis untuk terus menulis dalam blog. Kajian menunjukkan bahawa blog
merupakan alat padagogi dalam kelas ESL
(Inggeris sebagai Bahasa Kedua). Terdapat 10 cara penulisan blog yang baik
(Normaliza Abd Rahim, 2014). Antaranya ialah tajuk yang menarik, cerita
menarik, ayat yang humor dan sebagainya. Oleh sebab itu, blog patut
dperkenalkan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari bahasa kedua.
Kesimpulannya penggunaan blog adalam pembelajaran bahasa
terbahagi kepada tiga iaitu blog dalam pn=engajian kesusasteraan, blog dalam
pembelajaran bahasa dan blog dalam pembelajaran teknologi. Penulisan blog juga
dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan dalam penulisan.
No comments:
Post a Comment