Tuesday, October 8, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa

Bab ini membincangkan tentang blog. Blog merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal (Normaliza Abd Rahim,2014). Ia boleh digunakan untuk tujuan  peribadi serta kerjaya. Blog senang diuruskan dan sentiasa dikemas kini oleh pentadbirnya. Menurut Li & Chignell (2010), blog merupakan salah satu rangkaian sosial dan medium komunikasi, bloh membolehkan pengguna utnuk berinteraksi dengan penulis blog yang lain. Menulis blog merupakan aktiviti yang berguna utnuk meningkatkan keyakinan dalam menulis. Blog mula pada atas talin pada 1991 dalam World wide Web dan ia mempunyai tiga ciri utama iaitu pautan ke area yang lain dalam web, mempunyai komen pada pautan dan interaktif serta berkait. Menurut Ferdig & Trammell penulisan blog mestilah memenuhi syarat-syarat menulis.

Blog ialah laman web yang dikemas kini dan mengikut susunan kronologi dan bahasa yang digunakan juga tidak formal dan kurang terhad (Nowson, 2006). Berdasarkan Zaini et al. (2012) blog juga mampu mendidik penggunanya untuk membentuk kenmahiran menulis dalam pembelajaran bahasa. Ia memberi peluang kepada pengguna untuk mempelajari istilah-istilah baharu dalam blog. Penulisan blog antara lelaki dan wanita juga berbeza (Zaini et al. 2012). Terdapat lima cirri bahasa yang berbeza dalam penulisan blog antara lelaki dan wanita iaitu, unsur kesangatan (intensifiers), unsure penegasan (hedging), oenambahan soalan (tag questions), kata sifat kosong (‘empty’ adjective) dan kata keterangan (adverb).

Blog menjadi popular disebabkan ia privasi dan unik untuk penulis meluahkan idea mereka. Ia mampu menaikkan motivasi serta keyakinan diri penulis untuk terus menulis dalam blog. Kajian menunjukkan bahawa blog merupakan alat padagogi  dalam kelas ESL (Inggeris sebagai Bahasa Kedua). Terdapat 10 cara penulisan blog yang baik (Normaliza Abd Rahim, 2014). Antaranya ialah tajuk yang menarik, cerita menarik, ayat yang humor dan sebagainya. Oleh sebab itu, blog patut dperkenalkan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari bahasa kedua.

Kesimpulannya penggunaan blog adalam pembelajaran bahasa terbahagi kepada tiga iaitu blog dalam pn=engajian kesusasteraan, blog dalam pembelajaran bahasa dan blog dalam pembelajaran teknologi. Penulisan blog juga dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan dalam penulisan.

No comments:

Post a Comment

Sometime Good Sometime Not

Aduhaii.. acano la ehh.?? Sometimes okay la duk sini.. Sometimes rasa nk quit je.. T.T