Wednesday, November 27, 2019

BBN3402Satu2019: MINGGU11 (BIOGRAPHY)


NURUL AMIRAH AISHAH BINTI OSMIRA (186765)


Hello hai geng.....

Masuk kelas hari ni, prof terus cakap English. Iolls macam okay kejap lagi kena terjemahkan dalam BM. Dan betul kena terjemah dalam BM. Aku pun rekod cepat-cepat. Lepas rekod terus kena terjemahkan. Jadi inilah hasil terjemahan hari ni. Baca jangan tak baca,. Minggu depan aku present PITA. okay bye, sayonara, adios.


TITLE: BIOGRAPHY
When I was at primary school, my mother and my father give me about 20 cent to school and that money I would by anything but I prefer to save everything. The things is that I cycle to school year five. We don’t called it year at that time, we called it standard five. So I cycled from Sungai Kantan because I live in Kajang. Sungai Kantan, my school at Jalan Bukit and I did that until I’m form 5. When I was in form 1 until form 5, I got transfed to Convent. I went to Convent Kajang is all girl school, of course. And then we have like so many Chinese students in the school and also we have more Chinese and more Malay at that time. And all my classes would be all in English except for Malay, of course. I was not a clever girl. I’m actually not to say really clever, I was really really lazy because I love watch television at night and I slept at 11 or 12 at night and I tried myself to wake up in the morning at 6 and I have to start cycling to school at 6.30 at the morning. So in Convent Kajang and I have a circle of friend and I did not do well in my LCE. LCE is equivalent to PMR, Lowest Certificate of Education. Because at that time I did not get a good result actually. And then I went to, I got into form 4 form 5 in comers class. It’s not accounting but it comers class. We have 50 student in this classroom and I usually get number 48 because I was not a good student. I was really not a good student until I was form 5 but I got gred 2. At that time we have gred 1, gred 2, or gred 3 or failed. I got gred 2 with only 1 distention that would be Malay. My result was not really good it only border line between gred 2 and gred 3. But my parents they actually very happy because they thought I would failed. Because I never never study because I hate study. Then I that lately discover lately. I’m discover that I’m a late boomers. What is a late boomers? Means that I’m a big clever when I old. When I young, I’m was at all. I am very lazy at all but my siblings especially, because I have seven, seven people in the family. Eldest brother and my youngest it would be my youngest sister. But the brother who, I’m number 5, my brother is number 4. He is, he is actually the cleverest in the family. He always get number 1and also after his MCE, that would be SPM, he got an offered. At that he is only 18 years old. He got an offered to study in the UK, in England for 5 years. So you just imagine having a brother, a clever brother at the same school in the primary school. The teacher also compared between me and my brother. The teachers gonna say the brother, “Why the brother very clever while the sister stupid?” I was supersad. So I felt inferior. Okay that time I living with the family were actually very clever I felt inferior. Even my younger sister also got offered to go to US to study. I did not go anywhere at that time because my result are not good. And so I end up my inferior myself. I said no! I have to change my life. I have to do something about it. I’ll make sure that I’m the best in the family. I did not get that until I got entered to the university. I did TESL and then I said no. I cannot stop here I have to my Masters because I want to be the whole family. And then while I doing my Masters. My the clever brother got his, because he is an engineer so he got his MBA. So he got his MBA first. I hate that. Then I said no! I have beat him again. And then suddenly my sister, the second sister got her Masters in the US. I said why is everybody going overseas? What’s wrong with Malaysia? What’s wrong with me? How come I cannot go anywhere? So I strive. I strive and work hard. I have to change the perception this reality stained back. This girl is stupid. I said I have to change the perception and then I study and study and study to wish that I love reading, suddenly. At school I hate reading but toward the ends. That’s why I’m say that I a late boomer and I love reading. I love reading research at all. And I manage to get, I’m the only one in the family who got PhD. But suddenly, my third brother. Not the clever brother but the other brother got his PhD. too. My god! Come on, I want be the number one. So I got my PhD my brother also got his PhD. I said no. I don’t want the same level. I want be more. So, my third brother got his PhD. but his is a businessman. He’s not teaching so, he cannot get a associate professor or professor. No! Because he’s a businessman. I said okay. I have to do something. So, I got my Associate Professor and I got my Professor. Now I said everybody, everyone in the family look at me. I’m good. I’m good. Wait not yet. Suddenly, my first brother retired. So, what’s the point? My second sister, who is the one got her Masters in US, who is also Datuk Seri. She is Datuk Seri because she is Ketua Setiausaha. She also retired. So what’s the point of me being Professor when the rest of the family already retired? So I cannot tell the about me good because they said no. They already 60 something we don’t want to think anymore. So no point having a professor at this age. So now the third brother also retiring and the forth brother who is really really clever also retiring. Because he is older than me by I year. So if I get professor also, he gonna say that “okay you got your Professor in 50”. I worried to retired. So, no point. And then my sister who is younger than me. She actually married to American. So she live in America which she’s already American citizen. And now, she want to comes back suddenly Malaysia said no! Because she already give up her citizenship. So now whenever she want to come to Malaysia, she has to get visa. Although she really really Malay but she already American because she already give up. And one thing that I told her and all the rest of my family told her ‘Padan muka’. Who told you? Because right now she already in her. She already what? 56 years old she’s really wants to come back. I said no. you cannot comeback. You’re not Malaysian anymore. Although although I said you’re clever that one. The government send her abroad to study in America and now she don’t want to come back. Good for you. Okay, anyway to all of you okay. Try to get your what? Try to get you passion. What do you like? Okay the thing is that at the moment maybe you don’t like this thing. Don’t like studying. Don’t like taking this course. Penterjemahan whatever. Okay, bear with it. Just a little bit more. Maybe later, one year or two years later, you found your passion. And then do you best. Be a late boomer like me.



TAJUK: BIOGRAFI
Semasa saya berada di sekolah rendah ibu bapa saya memberi wang belanja sebanyak 20 sen sehari, tetapi saya tidak berbelanja membeli apa-apa dan menyimpannya. Saya meneruskan persekolahan sehingga darjah 5 (ketika itu tidak panggil tahun, panggil darjah) saya bersekolah di kajang kerana saya tinggal di Sungai Kantan Kajang, Jalan Gopeng. Tingkatan 1 hingga tingkatan 5 tukar sekolah ke Sekolah Convent Kajang iaitu sekolah perempuan. Sangat ramai pelajar yang berbangsa cina. Kesemua pembelajaran dan pengajaran adalah dalam Bahasa Inggeris kecuali tentulah subjek Bahasa Melayu. Saya bukanlah seorang pelajar yang pandai. Saya sebenarnya bukan tidak pandai langsung, tetapi saya sebenarnya sangat tidak pandai kerana saya sangat suka tengok TV pada waktu malam dan tidur pada 11 atau 12 tengah malam dan saya berusaha untuk bangun awal 6 pagi. Dan saya perlu berbasikal untuk ke sekolah pada 6.30 pagi. Di sekolah convent kajang, saya mempunyai beberapa orang kawan. Saya tidak bersungguh-sungguh dlm LCE atau PMR (pada zaman ini). Dan sebenarnya saya tidak mendapat keputusan yang baik. Saya masuk ke tingkatan 4 dan 5 dalam kelas komersial. Kelas itu ada 50 pelajar dan saya selalu mendapat nombor 48 kerana saya bukan pelajar cemerlang. Saya bukan pelajar yang baik sehingga tingkatan 5 dan saya mendapat gred 2. Semasa itu, ada gred seperti gred 1, gred 2, gred 3 atau gagal. Saya hanya cemerlang dalam subjek Bahasa Melayu. Saya berada pada tahap sempadan gred 2 dan gred 3 dan ibu bapa saya sangat gembira kerana saya ingat saya akan gagal. Itu kerana, saya tidak belajar dan tidak suka belajar. Dan akhirnya saya sedar bahawa saya seorang yang lambat berjaya. Maksudnya, saya agak bijak bila sudah meningkat usia kerana semasa saya muda saya sangat malas. Apabila saya melihat adik-beradik saya, saya mempunyai 7 orang adik beradik saya ada abang, kakak dan adik perempuan. Terutama abang saya yang nombor 4 saya yang nombor 5. Beliau adalah anak yang paling bijak dalam keluarga dan selalu mendapat nombor 1 dan selepas MCE sama seperti SPM, beliau mendapat tawaran pada masa itu beliau baru sahaja 18 tahun. Beliau mendapat tawaran menyambung pelajaran di United Kingdom untuk 5 tahun. Cuba anda bayangkan anda mempunyai abang yang pandai di sekolah rendah yang sama, guru-guru selalu membandingkan antara abang dan saya. Guru-guru akan cakap “Kenapa abang sangat pandai tetapi kenapa adiknya tidak pandai?” Jadi, saya berasa sangat rendah diri. Pada masa itu, tinggal bersama keluarga yang sebenarnya pandai, jadi saya berasa rendah diri. Malah, adik perempuan saya juga mendapat tawaran untuk belajar di Amerika Syarikat tetapi saya tidak pergi ke mana-mana kerana keputusan saya tidak begitu bagus. Pada waktu itu, saya sangat berasa rendah diri dan saya berkata “Tidak! Saya perlu ubah perjalanan hidup saya. Saya perlu lakukan sesuatu dengannya! Saya perlu pastikan saya adalah yang terbaik dalam keluarga.” Saya tidak mampu mendapatkannya sehingga saya masuk ke universiti dalam bidang Tesl dan saya tidak berhenti setakat itu sahaja kerana saya ingin menyaingi semua adik beradik saya. Saya menyambung pelajaran pada peringkat ijazah sarjana dan wah saya berjaya menamatkan master saya. Abang saya yang pandai seorang jurutera dan beliau mendapat mba yang pertama, tiba-tiba kakak kedua saya mendapat ijazah sarjana juga di Amerika syarikat. Saya merasakan “Kenapa semua orang pergi ke luar negara, apa kena dengan Malaysia?” kerana saya tidak tidak pergi ke mana-mana. Jadi, saya berusaha dan bekerja keras “Saya perlu ubah persepsi yang mengatakan saya tidak pandai” saya perlu ubah persepsi itu dan saya belajar, belajar dan belajar. Saya baru tahu yang saya sebenarnya suka membaca secara tiba-tiba tetapi pada akhirnya saya tahu yang saya adalah seorang yang lambat berjaya (perlu usaha lebih). Saya menjadi seseorang yang sangat suka membaca, membuat penyelidikan dan hanya saya seorang dalam keluarga yang mendapat PhD. Namun, tiba-tiba, abang saya yang ketiga juga mendapatkan PhD juga. Sepatutnya hanya saya yang mendapat PhD tapi tidak mengapa, saya tetap nombor 1. Saya mendapat PhD dan abang saya mendapat PhD tetapi saya nak lebih lagi. Abang saya mendapat PhD tetapi mereka ahli perniagaan mereka tidak mengajar, jadi mereka tidak mendapat gelaran Profesor kerana mereka ahli perniagaan. Saya mendapat gelaran profesor madya dan profesor. Sekarang, saya boleh berkata “Hai seluruh keluarga, lihatlah saya, saya yang terbaik!” Tetapi, tiba-tiba, abang sulung saya sudah pencen. Jadi, apa maknanya? Kakak kedua saya yang mendapat ijazah sarjana di Amerika Syarikat dan beliau ialah Datuk Seri kerana beliau Ketua Setiausaha, beliau juga sudah pencen. Jadi, apa makna saya mendapat gelaran Profesor sementara adik beradik yang lain sudah pencen? Jadi saya tidak boleh menceritakan tentang diri saya yang bagus kerana mereka kata mereka sudah 60 tahun dan tidak mahu fikirkannya lagi. Jadi tiada makna menjadi profesor di usia ini. Jadi, sekarang abang ketiga saya sudah pencen, abang saya yang keempat yang paling pandai juga telah pencen kerana beliau tua setahun daripada saya. Jadi kalau saya dapat profesor, beliau akan cakap “Okay, awak dapat profesor di usia ini dan tiada makna”. Dan adik perempuan saya yang muda dari saya yang berkahwin dengan orang Amerika dan tinggal di Amerika dan mendapat kerakyatan Amerika dan sekarang beliau mahu pulang ke Malaysia. Tetapi Malaysia tidak menerimanya kembali kerana beliau telah melucut kerakyatannya. Jadi sekarang, apabila beliau mahu datang ke Malaysia, beliau perlu ada Visa walaupun beliau benar-benar orang Malaysia yang telah menjadi kerakyatan Amerika kerana sudah melucut hak kerakyatan Malaysia. Satu perkara yang saya beritahunya “Semoga berjaya” dan keluarga pun cakap “Padan Muka, siapa yang suruh buat macam tu?” Sekarang beliau sudah 50 tahun dan sangat sangat mahu pulang ke Malaysia. Dan saya cakap “Tidak, awak tidak boleh balik kerana awak bukan warganegara ini lagi walaupun kerajaan hantar awak untuk belajar di Amerika tetapi awak yang tidak balik, baik untuk awak!” Oleh itu, awak cuba cari minat yang awak suka. Kemungkinan awak tidak akan suka belajar atau tidak suka belajar subjek ini (Penterjemahan) tetapi awak perlu bertahan. Mungkin, 1 atau 2 tahun lagi awak akan jumpa minat awak dan lakukan yang terbaik, positif dan jadilah orang yang Berjaya tetapi Lambat seperti saya!



NURUL AMIRAH AISHAH BINTI OSMIRA 186765
NUR MAIZATUL NAZIFAH BINTI MOHAMAD NAZIF 192977
27/11/2019
BILIK AL HADI
6:00 PM

No comments:

Post a Comment

Sometime Good Sometime Not

Aduhaii.. acano la ehh.?? Sometimes okay la duk sini.. Sometimes rasa nk quit je.. T.T